Odborné praxe

Bakalářský studijní program BMT

Zdravotnický bakalářský studijní program Biomedicínská technika

Pravidla platná pro studenty zejména 2. ročníku a dalších ročníků ČVUT FBMI na studijním programu Biomedicínská technika (BMT) v akademickém roce 2022/2023):

  • Platí pouze pro studenty zdravotnického bakalářského studijního programu Biomedicínská technika (BSP BMT),
  • Odborná praxe je povinnou součástí studijního plánu BSP BMT, studentům je automaticky zapisován předmět F7PBBROP do studijního plánu na poslední semestr standardní doby studia.
  • Po odevzdání potvrzení o vykonání odborné praxe a deníku z praxí získá student zápočet. 
  • Odborná praxe je požadována jako tzv. individuální, v délce trvání dvou týdnů s tím, že je možné ji vykonat kdykoli během studia, ale mimo výuku předepsanou ve studijním plánu.
  • Individuální část praxe může být realizována v souvislém bloku, nebo postupně, tj. i po jednom dni v týdnu, ve zkouškovém období, o prázdninách, v průběhu semestru a pod.

Postup je následující:

  1. Nejprve si studenti vyhledávají pracoviště pro vykonání odborné praxe sami a teprve v případě neúspěchu kontaktují garanta odborné praxe se žádostí o vyhledání vhodného pracoviště.
  2. Zvolené pracoviště pro realizaci odborných praxí musí být schváleno garantem odborných praxí.
  3. Po dohodě s pracovištěm je zvoleno datum realizace odborné praxe a je vyřešeno smluvní zajištění odborné praxe. 
  4. Po absolvování praxe student předkládá garantu odborných praxí potvrzení o realizaci praxí a pracovní deník. 
  • Snahou je, aby se jednalo o nemocniční zařízení v ČR, SR či v zahraničí. Je možná i kombinace různých zařízení v rámci působnosti resortu zdravotnictví, aby byl pokryt základní požadavek. Student může absolvovat i větší rozsah na několika pracovištích, může mít tedy i více smluv a pod.,
  • Pokud poskytovatel požaduje smlouvu k zajištění praxe, pak je možné, aby ji poslal na adresu garanta odborné praxe v elektronické podobě, anebo je možné využít univerzální smlouvu, (aktualizovaná dle nového Občanského zákoníku)
  • Do nemocnic se doporučuje, a i vyžaduje očkování proti hepatitidě B. Bližší informace o zajištění očkování poskytne garant praxí (viz podrobnosti o očkování).
  • Veškerá potvrzení a odevzdávání potvrzených formulářů se řeší prostřednictvím garanta odborných praxí. Každý student musí odevzdat pro získání zápisu do KOSu potvrzení o vykonání praxe, dotazník o hodnocení OP studentem a zpracovanou zprávu o průběhu vykonané praxe (min. rozsah 2 strany A4 čistého textu, případně s obrázky),
  • Další podrobnosti jsou uvedeny na webové stránce předmětu F7PBBROP. 

Garantem odborných praxí na uvedeném oboru je doc. Ing. Petr Kudrna, Ph.D.

Následující termíny pro schůzky k odborným praxím: LS 2023/2024 – 23. 11. 2023, 10:00 - on-line meeting MS Teams.

Poslední aktualizace této stránky byla provedena ke dni: 22. 11. 2023

Bakalářský studijní program LDZ

Bakalářský studijní program ZZ

Bakalářský studijní program FZT

Bakalářský studijní program RA

Bakalářský studijní program BOO

Bakalářský studijní program Bezpečnost a ochrana obyvatelstva

Praxe podle odborného zaměření studenta/ky

Nezbytnou součástí výuky (studijního plánu) je povinná odborná praxe studenta/ky, jejíž zaměření si může student/ka zvolit podle svého zájmu a předpokládaného profesního uplatnění. Cílem odborné praxe je seznámení studenta/ku s pracovištěm, které je zaměřeno na řešení problematiky krizového řízení, ochrany obyvatelstva a bezpečnosti. V průběhu praxe se student/ka pod vedením zkušeného školitele (mentora) seznámí s chodem daného pracoviště, potřebnou administrativou, způsobem vedení evidence, systémem plánování a s úkoly jednotlivých laboratoří či oddělení (podle typu pracoviště, na kterém praxe probíhá). 

Dalším významným přínosem pro praktickou průpravu posluchačů je fakultou řízený a organizovaný odborný kurz krizové přípravy v rozsahu 80 hodin, který je určen studentům v 1. ročníku letního semestru v prezenční formě studia.

Odborná praxe probíhá na smluvních pracovištích fakulty, nebo na studentem/kou vybraném pracovišti. Praxi může student/ka vykonat:

  • na úřadech státní správy a samosprávy (obsahem je příprava plánů, jejich zabezpečení, realizace a kontrolní činnost),
  • u základních a ostatních složek integrovaného záchranného systému,
  • na Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany, v.v.i.,
  • v Institutu ochrany obyvatelstva MV-GŘ HZS ČR, na Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany, v.v.i., nebo v dalších podobných výzkumných a vzdělávacích zařízeních,
  • u HZS ČR v rámci programu uznávání odborné způsobilosti, jako součást povinného vstupního vzdělávání nezbytného pro službu u HZS ČR,
  • u soukromých, či neziskových subjektů, které mají úkoly v oblasti krizového řízení, krizového zdravotnictví, havarijního a krizového plánování, ochrany obyvatelstva a bezpečnosti.

Na základě smlouvy mezi MV-GŘ HZS ČR a ČVUT FBMI o uznávání odborné způsobilosti pro studenty bakalářského studijního programu Bezpečnost a ochrana obyvatelova (v souladu s pomůckou MV-139403-11/PO-PVP-2016 „Podmínky pro uznávání odborné způsobilosti na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva, krizového řízení a civilního nouzového plánování“), bude studentům umožněno provedení řízené odborné praxe v oblasti ochrany obyvatelstva a krizového řízení s využitím kapacit a zařízení HZS ČR.

V kombinované formě studia probíhá praxe stejným způsobem jako u formy prezenční. Pokud posluchač vykonává požadovanou náplň v rámci svého zaměstnání, bude mu praxe uznána na základě doloženého potvrzení od zaměstnavatele a na základě posouzení garantem odborné praxe. 

Způsob hodnocení odborné praxe:

Zápočet (3 kredity) bude udělen garantem odborné praxe na základě doloženého hodnocení od poskytovatele odborné praxe (organizace), zprávy od studenta a kontrolní činnosti garanta.

Délka odborné praxe:

2. ročník – 4 týdny (celkem 160 hod.), předměty:

  • F7PBPOP    Odborná praxe (prezenční studium)
  • F7KBPOP    Odborná praxe (kombinované studium)

Odborné praxe probíhají dle Časového plánu akademického roku, přičemž individuální praxe musí být splněny do termínu, který je uveden v časovém plánu příslušného akademického roku.

Účel odborné praxe:

Seznámit se s organizační strukturou, působností a úkoly dané organizace krizového řízení. Prostudovat základní dokumenty krizového řízení a bezpečnosti dané organizace, její strukturu, úkoly a pravomoci směrem ke krizovému řízení a ochraně obyvatelstva, zejména:

  1. funkční povinnosti vybraných pracovníků, nejsložitější plněné úkoly,
  2. metodiku krizového či havarijního plánování, skladba a účel plánů,
  3. vazby na další prvky a orgány krizového řízení,
  4. analýzu konkrétních krizových situací (cvičení), rozbor a poučení z nich,
  5. problémy, další možný rozvoj organizace v oblasti krizového řízení,
  6. prakticky procvičit postupy a činnosti dané organizace v oblasti krizového řízení či ochrany obyvatelstva,
  7. zvláštní zařízení či objekty krizového řízení a ochrany obyvatelstva (operační a informační střediska, sklady, úkryty apod.),
  8. u výzkumných institucí poznat procesy, technologie a metody zvyšující efektivitu ochrany obyvatelstva, krizového řízení a bezpečnosti,
  9. shromáždit podklady pro využití výsledků praxe v dalším studiu, podklady o úkolech, struktuře a perspektivách rozvoje organizace, u které jste prováděli praxi,
  10. shromáždit podklady pro možné použití v rámci bakalářské práce (i jako možné téma zadané externí organizací).

Garant odborné praxe

Garant: Ing. Jiří Halaška, Ph.D.
Pracoviště: Katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva

Organizačně-metodické pokyny:

  • Pro odbornou praxi mají studenti možnost vybrat si profesní organizaci v místě svého bydliště.
  • Praxi je možné rozdělit mezi více organizací, vždy však nejméně na 1 týden.
  • Místo výkonu odborné praxe musí být nejprve schváleno garantem praxí. Následně je s poskytovatelem odborné praxe uzavřena tzv. jednorázová smlouva o zabezpečení odborné praxe studenta/ky, která je uzavřená dle § 1746 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník nebo je využita smlouva poskytnutá příslušným poskytovatelem, která je zkontrolována právním oddělením ČVUT. Při podpisu jednorázové smlouvy (smlouva se vyhotovuje ve třech stejnopisech), je nutné nejprve podepsat smlouvu ze strany studenta, pak ČVUT FBMI a následně ze strany poskytovatele.
  • Student nesmí na odbornou praxi nastoupit, pokud nemá vyřízenou smlouvu!
  • Na závěr odborné praxe musí student/ka sepsat podrobnou zprávu o odborné praxi, viz vzor. Zprávu poslat elektronicky garantovi po absolvování odborné praxe. Uvedené se netýká studentů v kombinované formě studia.
  • Požádat poskytovatele odborné praxe (organizaci), u kterého praxe proběhla, o zpracování stručného hodnocení kladů a záporů praxe, výčtu nejsložitějších řešených úkolů. Hodnocení odevzdat garantovi vytištěné do 14 dní po ukončení odborné praxe, viz vzor. Bez odevzdání řádně vyplněného hodnocení a zprávy o odborné praxi nemůže být udělen zápočet za předmět „Odborná praxe“. Uvedené se netýká studentů v kombinované formě studia.
  • Kombinovaná forma studia prokazuje praxi potvrzením o aktuálním zaměstnání u organizace krizového řízení, státní správy, složek IZS, bezpečnosti, zdravotnictví, či dalších organizací s přesahem do výše uvedených oblastí. Potvrzení je nutné odevzdat garantovi odborné praxe do termínu, který je uveden v časovém plánu příslušného akademického roku (Povinné odborné praxe pro 2. ročník BOO).
  • V případě, že se student/ka nemůže ze závažného důvodu dostavit na odbornou praxi, je jeho/její povinností neprodleně informovat garanta odborné praxe a dohlížející osobu (mentora). Pokud není absence studenta/ky na odborné praxi řádně omluvena (v případě nemoci je nutné doložit lékařskou zprávu garantovi odborné praxe), nemusí být garantem odborné praxe povelena náhrada praxe a při nesplnění požadovaného počtu hodin nebude studentovi/ce udělen zápočet. Termíny náhrady praxí určí garant odborné praxe. Náhrada praxe je možná po uzavření nové smlouvy na odbornou praxi. Termín i smlouvu schvaluje dohlížející osoba (mentor) dané organizace a garant odborné praxe.
  • Studenti Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT jsou pojištěni v oblasti odpovědnosti za škodu podnikatele s pojistným plněním do 5 mil. Kč.

Určená pracoviště pro odborné praxe:

  • Odborná praxe na odboru krizového řízení na úřadu státní správy nebo samosprávy či jím přímo řízenou organizaci.
  • Odborná praxe na Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany, v. v. i., na Státním ústavu radiační ochrany, v. v. i., na Správě státních hmotných rezerv, nebo ředitelství HZS Středočeského kraje.
  • Odborná praxe na jedné ze složek integrovaného záchranného systému podle vlastního rozhodnutí.
  • Konkrétní další smluvní organizace pro odborné praxe upřesní garant praxe.
  • Pozn.: studenti  si  zajišťují praxi individuálně, dle svého zájmu a bydliště a garant schvaluje výběr pracoviště s ohledem na zaměření studijního programu.

Doporučení studentům v rámci odborné praxe:

  • Teoreticky si zopakujte problematiku pro danou praxi.
  • V předem domluvený čas se ohlaste u školitele.
  • Seznamte se s prostorami určenými pro praxi.
  • První den budete seznámeni s organizací práce, specifikami provozu, bezpečností práce. Další dny se vždy ohlaste u školitele.
  • Spolupracujte s ostatními členy týmu a odbornými pracovníky organizace.
  • Aktivně plňte stanovené tematické okruhy.
  • Pečlivě dodržujte stanovené zásady bezpečnosti práce a své osobní bezpečnosti.
  • Nevykonávejte žádnou činnost bez svolení a bez přítomnosti vedoucího praxe. Pokud to charakter praxe vyžaduje, použijte stanovené ochranné pomůcky. Jakýkoliv úraz, či zranění hlaste vždy vedoucímu praxe a odpovědné osobě na ČVUT FBMI.
  • Snažte se získat co nejvíce technických a taktických informací nezbytných pro studium a pro zpracování Vaší bakalářské práce.
  • Na konci odborné praxe zhodnoťte svou práci a stanovte si cíle na další den.
  • Učte se přebírat spoluzodpovědnost za výsledky vaší praxe, snažte se výsledky odborné praxe zdůvodnit a posílit teoretickými vědomostmi.
  • Buďte aktivním účastníkem pracovního  procesu.
  • Na konci odborné praxe si vyžádejte hodnocení a potvrzení o splnění počtu hodin.
  • Dodržujte stanovenou pracovní dobu.
  • Dodržujte zásady a principy příslušných etických kodexů, povinnou mlčenlivost.
  • Dodržujte pravidla slušného chování, etický kodex pracovníka, uvědomte si, že prezentujete nejen sebe, ale i fakultu, na které studujete.
  • Na praxi choďte včas, dodržujte pracovní dobu a dobu přestávky.

Navazující magisterský studijní program AFZT

Magisterský studijní program Aplikovaná fyzioterapie

Studijní povinnosti před nástupem a v průběhu odborné praxe

Možnost očkování proti virové hepatitidě B v Kladně

Studenti, kteří nemají očkování proti virové hepatitidě typu B (uvedeno v očkovacím průkazu), musí mít před nástupem na praxi minimálně dvě vakcíny ze tří. Očkování proti hepatitidě typu B se provádí v prostorách Zdravotního ústavu, pracoviště Kladno (oddělení očkování a cestovní medicín ), F. Kloze 2316 - přízemí budovy A. Vakcíny jsou pro studenty zdarma, studenti si musí hradit jen vlastní aplikaci. Studenti musí mít minimálně dvě vakcíny ze tří, aby mohli nastoupit na odborné praxe do zdravotnických zařízení, kde je toto očkování vyžadováno. Po první vakcíně následuje další vakcína za jeden měsíc, poslední třetí vakcína následuje za půl roku od druhé vakcíny.

Požadavky na oděv a na identifikaci

Student má povinnost se dostavit na kllinický den a odbornou praxi v předepsaném pracovním oděvu:

  • bílé tričko s logem Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT – v prodeji  na referátu propagace: Ing. Ida Skopalová nebo Ing. Eva Kokešová, místnost: B-24, budova KOKOS (přízemí), nám. Sítná 3105, Kladno;
  • bílé kalhoty;
  • bílé ponožky;
  • vhodnou pracovní obuv (nutno zakoupit zdravotnickou obuv s pevnou patou – páskem);
  • vizitka (studentská průkazka ČVUT s fotografií nebo karta ISIC – International Student Identity Card). Vizitka bude vložena do plastového pouzdra, které lze zakoupit v každém papírnictví. Povinností studenta je nosit vizitku po dobu konání odborné praxe na viditelném místě (horní část hrudníku), pokud zdravotnické zařízení (např. dětské oddělení, oddělení psychiatrie) nenařídí jinak.

Deník odborné praxe (Logbook)

Student v 1. ročníku obdrží od garanta klinických dnů a odborné praxe tzv. Deník odborné praxe. Povinností studenta je nosit Deník odborné praxe (Logbook) na klinické dny a každou praxi a zaznamenávat si do něj výkony, u kterých v rámci praxe asistoval či je sám prováděl. Vždy po ukončení předmětů – Klinický den I., Klinický den II., Odborná praxe I. a Odborná praxe II. napíše student do Logbooku stručné zhodnocení klinických dnů a odborné praxe a nechá si praxi opět potvrdit dohlížejícím pracovníkem (razítko + podpis).

Vyplněný Deník odborné praxe odevzdává student vždy po skončení klinických dnů a odborných praxí a nejpozději 14 dní před státní závěrečnou zkouškou garantovi. Student tak dokladuje předepsaný absolvovaný počet hodin praktické výuky a splnění požadovaných odborných výkonů.

Kontakt na garanta klinických dnů a odborné praxe

Ing. Vojtěch Špet

Odborné praxe v rámci studia

1. ročník, zimní semestr

F7PMFKD1 Klinický den I.

Počet hodin 112 hodin 

Doporučená náplň odborné praxe

Praxe předpokládá opakování a praktické uplatnění poznatků ze všech odborných předmětů fyzioterapie z ukončeného celého bakalářského studia a navazuje na získávání znalostí 
a dovedností během navazujícího magisterského studia. Poslední týden bude vyhrazen 
na prezentace studentů, kdy seznámí ostatní se zpracovanou kazuistikou pacienta.

1. ročník, letní semestr

F7PMFOP1 Odborná praxe I.

Počet hodin 320 hodin (8 týdnů).

Doporučená náplň odborné praxe

  • manipulace s nemocným;
  • kondiční cvičení a dechová gymnastika;
  • pasivní, aktivní pohyby, polohování;
  • základní cvičební polohy;
  • nácvik sedu, stoje, chůze – vertikalizace pacientů, tromboembolická prevence;
  • pohybové stereotypy;
  • chůze s využitím kompenzačních pomůcek;
  • vodoléčba a elektroléčba;
  • stanovení cvičební jednotky podle diagnózy a stavu pacienta, rozbor klinických diagnóz;
  • samostatné vedení terapie po supervizi;
  • prohloubení znalostí v jednotlivých metodikách LTV (pomůcky, organizace cvičení);
  • dětský pacient, léčebné metodiky v rehabilitačním ústavu.

2. ročník, zimní semestr

F7PMFKD2 Klinický den II.

Počet hodin 112 hodin

Praxe předpokládá opakování a praktické uplatnění poznatků ze všech odborných předmětů fyzioterapie z ukončeného celého bakalářského studia a navazuje na získávání znalostí 
a dovedností během navazujícího magisterského studia. Poslední týden bude vyhrazen na prezentace studentů, kdy seznámí ostatní se zpracovanou kazuistikou pacienta, včetně diferenciální rozvahy a navržení efektivního plánu terapie.

2. ročník, letní semestr

F7PMFOP2 Odborná praxe II.

Počet hodin 400 hodin (10 týdnů). 

Doporučená náplň odborné praxe

  • kineziologický rozbor, stanovení diagnózy a terapie;
  • odborný přístup a manipulace s pacientem (polohování, aktivní a pasivní pohyby);
  • měkké a mobilizační techniky;
  • sestavení cvičební jednotky a aplikace jednotlivých cvičebních poloh;
  • techniky na neurofyziologickém podkladě;
  • aplikace speciálních metod fyzioterapie pod vedením supervize;
  • nácvik vertikalizace, aplikace vertikalizačních a kompenzačních pomůcek, ADL;
  • praxe na úseku vodoléčby a elektroléčby. 

Vyřízení smlouvy na odbornou praxi

Studenti nesmí na odbornou praxi nastoupit, pokud nemají vyřízenou smlouvu. Při vyřizování smlouvy na odborné praxe mohou nastat 3 případy:

  1. Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT má se zdravotnickým zařízením uzavřenou rámcovou smlouvu,
  2. zdravotnické zařízení má vlastní formuláře pro vyřízení smlouvy na odborné praxe,
  3. zdravotnické zařízení přijme jednorázovou příkazní smlouvu Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.

 

  1. Pracoviště s rámcovou smlouvou
    1. Oblastní nemocnice Kladno
    2. DRS Zvonek
    3. VRÚ Slapy
    4. OK Rehabilitace
    5. FN Bulovka
    6. Rehabilitační ústav Kladruby
    7. Rehabilitační ústav Hrabyně
    8. Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
    9. Ústřední vojenská nemocnice, Fakultní nemocnice Praha
    10. Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí
    11. Klinika THERAP TILIA
    12. Rehabilitace MUDr. Nedělka
    13. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze
    14. Fakultní Thomayerova nemocnice
    15. Sanatoria Klimkovice
    16. Rehabilitační ústav pro cévní choroby mozkové Chotěboř
    17. Rehabilitační nemocnice Beroun
    18. LS ROYAL Mariánské Lázně a.s.
    19. Léčebné lázně Luhačovice – Sanatorium MIRAMARE s.r.o.
    20. Sirnaté lázně Ostrožská Nová Ves s.r.o.
    21. Lázně Velké Losiny s.r.o.
  2. Zdravotnická pracoviště se specifickými formuláři pro zajištění odborné praxe
    1. EUC Kladno
  3. Zdravotnická pracoviště, která přijmou jednorázovou příkazní smlouvu z Fakulty biomedicínského inženýrství
    1. McKenzie institut Kladno

Odborná praxe v zahraničí

Student má možnost vykonávat odbornou praxi v zahraničí za podmínky, že bude student zahraničním pracovištěm přijat a splní podmínky odborné praxe (náplň odborné praxe v rámci daného předmětu). Pracovní stáž v zahraničí lze absolvovat v rámci programu ERASMUS+. Bližší informace jsou uvedeny zde .

Další potřebné informace pro pracovní stáže v rámci programu ERASMUS+ jsou k dispozici u paní Ing. Jany Dudkové (místnost A-801a, adresa: Jugoslávských partyzánů 1580). Na Fakultě biomedicínské inženýrství je koordinátorkou programu Erasmus+ paní Ing. Lucie Kulhánková (místnost B-431 v budově KOKOS, nám. Sítná 3105, 272 01 Kladno). Úřední hodnoty paní Ing. Lucie Kulhákové jsou k dispozici zde .

Povinností studenta v rámci odborných praxí

Povinnosti studenta v rámci klinických dnů a odborných praxí jsou vymezeny v Pokynech k odborné praxi (dokument je k dispozici zde ). Povinností studenta je dodržovat všechny uvedené pokyny.

Navazující magisterský studijní program CNP

Magisterský studijní program Civilní nouzové plánování

Praxe podle odborného zaměření studenta/ky

Nezbytnou součástí výuky (studijního plánu) je povinná odborná praxe studenta/ky, jejíž zaměření si může student/ka zvolit podle svého zájmu a předpokládaného profesního uplatnění. Cílem odborné praxe je seznámení studenta/ku s pracovištěm, které je zaměřeno na řešení problematiky krizového řízení, ochrany obyvatelstva a bezpečnosti. V průběhu praxe se student/ka pod vedením zkušeného školitele (mentora) seznámí s chodem daného pracoviště, potřebnou administrativou, způsobem vedení evidence, systémem plánování a s úkoly jednotlivých laboratoří či oddělení (podle typu pracoviště, na kterém praxe probíhá).

Praxe probíhá na smluvních pracovištích fakulty, nebo na studentem/kou vybraném pracovišti.  Praxi může student/ka vykonat:

  • na úřadech státní správy a samosprávy (obsahem je příprava plánů, jejich zabezpečení, realizace a kontrolní činnost),
  • u základních a ostatních složek integrovaného záchranného systému,
  • na Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany, v.v.i.,
  • v Institutu ochrany obyvatelstva MV-GŘ HZS ČR, nebo v dalších podobných výzkumných a vzdělávacích zařízeních,
  • u HZS ČR v rámci programu uznávání odborné způsobilosti, jako součást povinného vstupního vzdělávání nezbytného pro službu u HZS ČR,
  • u soukromých, či neziskových subjektů, které mají úkoly v oblasti krizového řízení, havarijního a krizového plánování, ochrany obyvatelstva a bezpečnosti.

Na základě smlouvy mezi MV-GŘ HZS ČR a ČVUT FBMI o uznávání odborné způsobilosti pro studenty navazujícího magisterského studijního programu Civilní nouzové plánování (v souladu s pomůckou MV-139403-11/PO-PVP-2016 „Podmínky pro uznávání odborné způsobilosti na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva, krizového řízení a civilního nouzového plánování“), bude studentům umožněno provedení řízené odborné praxe v oblasti ochrany obyvatelstva a krizového řízení s využitím kapacit a zařízení HZS ČR.

Kombinovaná forma studia prokazuje praxi potvrzením o aktuálním zaměstnání u organizace krizového řízení, státní správy, složek IZS, bezpečnosti, zdravotnictví, či dalších organizací s přesahem do výše uvedených oblastí.

Způsob hodnocení odborné praxe:

Zápočet (5 kreditů) bude udělen garantem odborné praxe na základě doloženého hodnocení od poskytovatele odborné praxe (organizace), zprávy od studenta a kontrolní činnosti garanta.

Délka odborné praxe:

1. ročník – 5 týdnů (celkem 200 hod.), předměty:

  • F7PMCPOZ    Praxe podle odborného zaměření studenta (prezenční studium)
  • F7KMCPOZ    Praxe podle odborného zaměření studenta (kombinované studium)

Odborné praxe probíhají dle Časového plánu akademického roku, přičemž individuální praxe musí být splněny do termínu, který je uveden v časovém plánu příslušného akademického roku.

Účel odborné praxe:

Seznámit se s organizační strukturou, působností a úkoly dané organizace krizového řízení. Prostudovat základní dokumenty krizového řízení a bezpečnosti dané organizace, její strukturu, úkoly a pravomoci směrem ke krizovému řízení a ochraně obyvatelstva, zejména:

  1. funkční povinnosti vybraných pracovníků, nejsložitější plněné úkoly,
  2. metodiku krizového či havarijního plánování, skladba a účel plánů,
  3. vazby na další prvky a orgány krizového řízení,
  4. analýzu konkrétních krizových situací (cvičení), rozbor a poučení z nich,
  5. problémy, další možný rozvoj organizace v oblasti krizového řízení,
  6. prakticky procvičit postupy a činnosti dané organizace v oblasti krizového řízení či ochrany obyvatelstva,
  7. zvláštní zařízení či objekty krizového řízení a ochrany obyvatelstva (operační a informační střediska, sklady, úkryty apod.),
  8. u výzkumných institucí poznat procesy, technologie a metody zvyšující efektivitu ochrany obyvatelstva, krizového řízení a bezpečnosti,
  9. shromáždit podklady pro využití výsledků praxe v dalším studiu, podklady o úkolech, struktuře a perspektivách rozvoje organizace, u které jste prováděli praxi,
  10. shromáždit podklady pro možné použití v rámci diplomové práce (i jako možné téma zadané externí organizací).

Garant odborné praxe

Garant: Ing. Jiří Halaška, Ph.D.
Pracoviště: Katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva

Organizačně-metodické pokyny:

  • Pro odbornou praxi mají studenti možnost vybrat si profesní organizaci v místě svého bydliště.
  • Praxi je možné rozdělit mezi více organizací, vždy však nejméně na 1 týden.
  • Místo výkonu odborné praxe musí být nejprve schváleno garantem praxí. Následně je s poskytovatelem odborné praxe uzavřena tzv. jednorázová smlouva o zabezpečení odborné praxe studenta/ky, která je uzavřená dle § 1746 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník nebo je využita smlouva poskytnutá příslušným poskytovatelem, která je zkontrolována právním oddělením ČVUT. Při podpisu jednorázové smlouvy (smlouva se vyhotovuje ve třech stejnopisech), je nutné nejprve podepsat smlouvu ze strany studenta, pak ČVUT FBMI a následně ze strany poskytovatele.
  • Na závěr odborné praxe musí student/ka sepsat podrobnou zprávu o odborné praxi, viz vzor. Zprávu poslat elektronicky garantovi po absolvování odborné praxe. Uvedené se netýká studentů v kombinované formě studia.
  • Požádat poskytovatele odborné praxe (organizaci), u kterého praxe proběhla, o zpracování stručného hodnocení kladů a záporů praxe, výčtu nejsložitějších řešených úkolů. Hodnocení odevzdat garantovi vytištěné do 14 dní po ukončení odborné praxe, viz vzor. Bez odevzdání řádně vyplněného hodnocení a zprávy o odborné praxi nemůže být udělen zápočet za předmět „Praxe podle odborného zaměření studenta“. Uvedené se netýká studentů v kombinované formě studia.
  • Kombinovaná forma studia prokazuje praxi potvrzením o aktuálním zaměstnání u organizace krizového řízení, státní správy, složek IZS, bezpečnosti, zdravotnictví, či dalších organizací s přesahem do výše uvedených oblastí. Potvrzení je nutné odevzdat garantovi odborné praxe do termínu, který je uveden v časovém plánu příslušného akademického roku (praxe pro 1. ročník CNP).
  • V případě, že se student/ka nemůže ze závažného důvodu dostavit na odbornou praxi, je jeho/její povinností neprodleně informovat garanta odborné praxe a dohlížející osobu (mentora). Pokud není absence studenta/ky na odborné praxi řádně omluvena (v případě nemoci je nutné doložit lékařskou zprávu garantovi odborné praxe), nemusí být garantem odborné praxe povelena náhrada praxe a při nesplnění požadovaného počtu hodin nebude studentovi/ce udělen zápočet. Termíny náhrady praxí určí garant odborné praxe. Náhrada praxe je možná po uzavření nové smlouvy na odbornou praxi. Termín i smlouvu schvaluje dohlížející osoba (mentor) dané organizace a garant odborné praxe.
  • Studenti Fakulty biomedicínského inženýrství jsou pojištěni v oblasti odpovědnosti za škodu podnikatele s pojistným plněním do 5 mil. Kč.

Určená pracoviště pro odborné praxe:

  • Odborná praxe na odboru krizového řízení na úřadu státní správy nebo samosprávy či jím přímo řízenou organizaci.
  • Odborná praxe na Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany, v. v. i., na Státním ústavu radiační ochrany, v. v. i., na Správě státních hmotných rezerv, nebo ředitelství HZS Středočeského kraje.
  • Odborná praxe na jedné ze složek integrovaného záchranného systému podle vlastního rozhodnutí.
  • Konkrétní další smluvní organizace pro odborné praxe upřesní garant praxe.
  • Pozn.: studenti  si  zajišťují praxi individuálně, dle svého zájmu a bydliště a garant schvaluje výběr pracoviště s ohledem na zaměření studijního programu.

Doporučení studentům v rámci odborné praxe:

  • Teoreticky si zopakujte problematiku pro danou praxi.
  • V předem domluvený čas se ohlaste u školitele.
  • Seznamte se s prostorami určenými pro praxi.
  • První den budete seznámeni s organizací práce, specifikami provozu, bezpečností práce. Další dny se vždy ohlaste u školitele.
  • Spolupracujte s ostatními členy týmu a odbornými pracovníky organizace.
  • Aktivně plňte stanovené tematické okruhy.
  • Pečlivě dodržujte stanovené zásady bezpečnosti práce a své osobní bezpečnosti.
  • Nevykonávejte žádnou činnost bez svolení a bez přítomnosti vedoucího praxe. Pokud to charakter praxe vyžaduje, použijte stanovené ochranné pomůcky. Jakýkoliv úraz, či zranění hlaste vždy vedoucímu praxe a odpovědné osobě na ČVUT FBMI.
  • Snažte se získat co nejvíce technických a taktických informací nezbytných pro studium a pro zpracování Vaší diplomové práce.
  • Na konci odborné praxe zhodnoťte svou práci a stanovte si cíle na další den.
  • Učte se přebírat spoluzodpovědnost za výsledky vaší praxe, snažte se výsledky odborné praxe zdůvodnit a posílit teoretickými vědomostmi.
  • Buďte aktivním účastníkem pracovního  procesu.
  • Na konci odborné praxe si vyžádejte hodnocení a potvrzení o splnění počtu hodin.
  • Dodržujte stanovenou pracovní dobu.
  • Dodržujte zásady a principy příslušných etických kodexů, povinnou mlčenlivost.
  • Dodržujte pravidla slušného chování, etický kodex pracovníka, uvědomte si, že prezentujete nejen sebe, ale i fakultu, na které studujete.
  • Na praxi choďte včas, dodržujte pracovní dobu a dobu přestávky.

Navazující magisterský studijní program SIPZ

Magisterský studijní program Systémová integrace procesů ve zdravotnictví

Studenti studijního programu Systémová integrace procesů ve zdravotnictví musí v rámci studijního plánu povinně absolvovat 6 týdnů praktické výuky, která je realizovaná ve smluvních zdravotnických zařízeních. Na konci 2. semestru se jedná o 4 týdny souvislé odborné praxe a na konci 3. semestru jsou realizovány individuální praxe v délce 2 týdnů. Celkem se tedy jedná o 240 hodin praktické výuky. Cílem praxí je co nejlépe připravit studenty na profesní život. Praxe dávají rovněž studentům možnost vyzkoušet si osvojené znalosti a dovednosti v podmínkách reálného provozu zdravotnického zařízení. Během praxí si studenti rovněž budují potřebné kontakty, vytváří si potřebné návyky, čímž se zvyšuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Snahou fakulty je kvalitně připravit studenty i po praktické stránce (příprava na budoucí povolání) a tuto oblast neustále rozvíjet ve spolupráci s jednotlivými zdravotnickými pracovišti, které se na zajištění praktické výuky podílejí.

Účast na praxích (docházka) a náplň činnosti jsou studentům zaznamenány do „Deníku odborných praxí“ na příslušném pracovišti odpovědnou osobou – supervizorem praxí. Kromě potvrzení o absolvované praxi mají studenti povinnost zaznamenat do deníku i vlastní hodnocení průběhu praxe, které napomáhá zkvalitňovat nastavený systém odborných praxí. Na základě vyplněných údajů v deníku získá student zápočet za splněnou praxi. Kontrola praktické výuky je rovněž zajišťována garantem praxí, který provádí namátkové kontroly přímo na jednotlivých pracovištích. Garant rovněž zajišťuje vyhodnocení průběhu praxí. Studenti jsou seznámeni s účelem a postupem vyhodnocování odborných praxí na úvodní informační schůzce. Náplní schůzky je seznámit studenty se zásadami řízené odborné praxe a konkrétním upřesněním vybraných činností. Realizace informativní schůzky a účast studentů na této schůzce jsou stvrzeny zápisem ze schůzky a prezenční listinou. Dále jsou studentům sděleny pokyny k praxím a doporučení, která by měli plnit v průběhu odborné praxe. 

F7PMSOP/F7KMSOP Odborná praxe (2. semestr, 4 týdny) je zaměřena na poznání činnosti manažera ve zdravotnickém zařízení, případně ve výrobní či servisní organizaci v oblasti zdravotnictví. Cílem je získání praktických návyků a dovedností pro budoucí uplatnění v profesním životě, a to nejen z hlediska získání odborných dovedností, ale i práce v kolektivu. Oblasti činnosti:

  • Aktivity v rámci vedení zdravotnické dokumentace (zdravotnické výkony, sběr a zpracování dat pro vyúčtování zdravotní péče pojišťovnám, systém vykazování, sledování a řízení nákladů u vysoce nákladné péče apod.).
  • Podílení se na činnostech oddělení controllingu/interního auditu, seznámení s rozpočty organizace, hodnocení výkonnosti jednotlivých pracovišť, agenda stížností atd.
  • Podílení se na zpracování zdrojových dat pro ekonomická rozhodnutí (zajištění podkladů pro další plánování, participace na dílčích ekonomických analýzách apod.).
  • Seznámit se s oblastí akvizicí zdravotnických přístrojů včetně problematiky výběrových řízení, přípravy podkladů pro veřejné zakázky, koncipování kompletů zdravotnických technologií a dále seznámení se s oblastí technických instruktáží pracovníků v oblasti zdravotnické techniky a bezpečnosti práce.
  • Seznámení se s plánováním investic, odpisovým plánem, servisem zdravotnické techniky, evidencí dlouhodobého majetku v organizaci.
  • Seznámení a následná práce s informačními systémy (nemocniční IS, laboratorní IS, manažerský IS a další).
  • Archivace zdravotnické dokumentace.
  • Zhodnocení a tvorba technických dokumentací ZP.
  • Řízení lidských zdrojů v organizaci – personální plánování, strategické plánování v oblasti řízení lidských zdrojů, systém vzdělávání, aplikace pracovněprávních předpisů, získávání a výběr zaměstnanců, personální agenda, podílení se na podpůrných činnostech v oblasti řízení lidských zdrojů.
  • Kontrola a řízení kvality ve zdravotnických zařízeních (implementace standardů kvality v nemocnici a následná kontrola jejich dodržování, procesy zvyšování kvality, audity zdravotnických činností, sledování výskytu nežádoucích událostí a jejich řešení, dokumentace).
  • Integrace procesů ve zdravotnických zařízeních.

Student musí v rámci praxe povinně absolvovat praxi na úseku ekonomickém (min. 40 hod.), personálním (min. 20 hod.), technickém (min. 40 hod.) a na úseku kvality (min. 20 hod.). Další (podrobnější) zaměření již závisí na charakteru činnosti dané organizace.
V kombinované formě studia probíhá praxe stejným způsobem jako u formy prezenční. Pokud posluchač vykonává požadovanou náplň v rámci svého zaměstnání, bude mu praxe uznána na základě doloženého potvrzení od zaměstnavatele a na základě posouzení garantem praxe.

F7PMSIP/F7KMSIP Individuální praxe (3. semestr, 2 týdny) navazuje na předmět Odborná praxe. Student, který již absolvoval předmět Odborná praxe, má zde možnost profilace ve vybraném zdravotnickém zařízení. Individuální praxe je nedílnou součástí kvalitní a kvalifikované přípravy pro výkon budoucího povolání. V průběhu praxe získává student možnost procvičení teoretických znalostí formou samostatné práce pod vedením odborného pracovníka. Individuální praxe je součástí výuky, kdy jsou studenti na základě dohody a písemného doporučení fakulty rozmísťováni na jednotlivá pracoviště ve zdravotnických zařízeních, případně ve výrobních či servisních organizacích v oblasti zdravotnických prostředků. Studenti zde na základě stanoveného plánu získávají hlubší praktické dovednosti a pracují samostatně pod dohledem určeného pracovníka.

Snahou Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT je rozšiřovat spolupráci s potenciálními zaměstnavateli absolventů studijního programu Systémová integrace procesů ve zdravotnictví prostřednictvím odborných praxí a zlepšovat tak kompetence absolventů pro budoucí povolání. Studenti mají možnost se prostřednictvím odborných praxí seznámit s jednotlivými zaměstnavateli a již v průběhu studia se stát jejich potenciálními zaměstnanci. Zpětná vazba od zaměstnavatelů v rámci hodnocení odborné praxe přispívá ke zkvalitňování obsahové náplně studijních programů a vlastních odborných praxí tak, aby získané znalosti a dovednosti absolventů skutečně odpovídaly požadavkům současné praxe a absolventi našli na trhu práce odpovídající uplatnění.

Navazující magisterský studijní program BME

Magisterský studijní program Biomedicínské inženýrství

Studenti studijního programu Biomedicínské inženýrství musí v rámci studijního plánu povinně absolvovat 3 bloky praktické výuky, ve smluvních zdravotnických zařízeních, nebo v zařízeních, jejíž zaměření a působení se týká oblasti Biomedicínského inženýrství.

Na konci 1. – 3.  semestru se jedná o 2 týdny souvislé odborné praxe, které jsou realizovány individuálně. Celkem se tedy jedná o 240 hodin praktické výuky. Cílem praxí je co nejlépe připravit studenty na profesní život. Praxe dávají rovněž studentům možnost vyzkoušet si osvojené znalosti a dovednosti v podmínkách reálného provozu zdravotnického zařízení. Během praxí si studenti rovněž budují potřebné kontakty, vytváří si potřebné návyky, čímž se zvyšuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Snahou fakulty je kvalitně připravit studenty i po praktické stránce (příprava na budoucí povolání) a tuto oblast neustále rozvíjet ve spolupráci s jednotlivými zdravotnickými pracovišti, které se na zajištění praktické výuky podílejí.

Účast na praxích (docházka) a náplň činnosti jsou studentům zaznamenány do „Deníku odborných praxí“ na příslušném pracovišti odpovědnou osobou – supervizorem praxí. Kromě potvrzení o absolvované praxi mají studenti povinnost zaznamenat do deníku i vlastní hodnocení průběhu praxe, které napomáhá zkvalitňovat nastavený systém odborných praxí. Na základě vyplněných údajů v deníku získá student zápočet za splněnou praxi. Kontrola praktické výuky je rovněž zajišťována garantem praxí, který provádí namátkové kontroly přímo na jednotlivých pracovištích. Garant rovněž zajišťuje vyhodnocení průběhu praxí. Studenti jsou seznámeni s účelem a postupem vyhodnocování odborných praxí na úvodní informační schůzce. Náplní schůzky je seznámit studenty se zásadami řízené odborné praxe a konkrétním upřesněním vybraných činností. Realizace informativní schůzky a účast studentů na této schůzce jsou stvrzeny zápisem ze schůzky a prezenční listinou. Dále jsou studentům sděleny pokyny k praxím a doporučení, která by měli plnit v průběhu odborné praxe. 

Odborná praxe I doplňuje praktickou část výuky v programu Biomedicínské inženýrství. Studenti se prakticky a podrobněji seznamují s činností a náplní práce biomedicínského inženýra ve zdravotnických zařízeních, a to konkrétně v běžném klinickém provozu. Odborná praxe je koncipována tak, aby student strávil při praxi ve zdravotnických zařízeních nejméně 30 hodin na pracovištích používajících diagnostické zdravotnické přístroje včetně zobrazovacích metod, nejméně 20 hodin na pracovištích používajících terapeutické zdravotnické přístroje a nejméně 10 hodin na pracovištích používajících laboratorní zdravotnické přístroje. Součástí náplně praxí je dále alespoň 5 hodin na technicko-provozním úseku se zaměřením na problematiku medicinálních plynů, kompresorových stanic a záložních zdrojů elektrické energie a 5 hodin na úseku metrologie. Student se během praxe seznámí s procesy a postupy, které přímo souvisí s každodenní činností biomedicínského inženýra s působností v klinickém provozu: problematika vyhodnocování poruch zdravotnických přístrojů a technologií vč. nápravných řešení, realizace pravidelných kalibrací případně ověřováním měřidel, realizace pravidelných bezpečnostně technických kontrol zdravotnických prostředků, přebírání dodávané zdravotnické techniky včetně potřebné dokumentace apod.

Odborná praxe II doplňuje praktickou část výuky v programu Biomedicínské inženýrství a přímo navazuje na praxi realizovanou mezi prvním a druhým semestrem v rámci bloku Odborná praxe I. Praxe ve druhém bloku může pokračovat ve zdravotnickém zařízení nebo může po souhlasu garanta předmětu probíhat na dalších pracovištích organizací, které se zabývají administrativní problematikou spadající do oblasti biomedicínského inženýrství, např. na Elektrotechnickém zkušebním ústavu či Státním úřadu pro kontrolu léčiv apod. Student se během praxe seznámí s legislativními a administrativními procesy, které přímo souvisí s činností biomedicínského inženýra: problematika výběrového řízení a volby technických parametrů zdravotnické techniky pro potřeby výběrového řízení, podílení se na vyhodnocování výběrových řízení apod. Nezbytnou součástí odborné praxe II je min. 10 hodin na úseku evidence zdravotnických přístrojů a měřidel, zejména s důrazem na orientaci v databázových systémech používaných ve zdravotnictví a min 10 hodin seznámení se s problematikou informačních systémů, NIS, KIS, PACS a problematikou zabezpečení pacientských dat. Součástí náplně pak může být podílení se na auditní činnosti, analýza nežádoucích událostí ve spojení se zdravotnickou technikou atd

Odborná praxe III navazuje na předchozí bloky odborných praxí a doplňuje tak praktickou část výuky v programu Biomedicínské inženýrství. Třetí blok praxe bude probíhat typicky na pracovišti, které má blízký vztah k tématu diplomové práce studenta. Ve třetím bloku mohou praxe probíhat jak ve zdravotnickém zařízení, tak státních organizacích nebo i v komerčních firmách z oblasti biomedicínského inženýrství. Součástí praxe může být i realizace měření vyžadujícího specifické vybavení, které není dostupné na Fakultě biomedicínského inženýrství. Realizace praxe vždy podléhá schválení garanta předmětu.

Použité zkratky

Back to Top