Asistivní technologie jsou obecným, shrnujícím termínem pro asistivní, adaptivní a rehabilitační prostředky určené hendikepovaným lidem, který v sobě zahrnuje také proces jejich vybírání, umisťování a užívání. Jinými slovy, pod pojmem asistivní technologie chápeme jakýkoliv nástroj, zařízení, software nebo systém, využívající zpravidla moderní technologie (zejména senzory, aktuátory, informační a komunikační technologie) s cílem posílit, udržet nebo zlepšit funkční schopnosti jedinců se speciálními potřebami, a tím jim usnadnit každodenní život a zlepšit kvalitu jejich života, samostatnost a soběstačnost. Za jedince se speciálními potřebami jsou zde považováni senioři, zdravotně postižení a chronicky nemocní lidé.
V současnosti se díky dosažení určité zralosti dostává do centra pozornosti kvalita asistivních technologií včetně informačních a komunikačních technologií jak ve výzkumu, tak v aplikacích. Rovnice „equality = eQuality“ symbolizuje, do jaké míry rovný přístup a tedy rovné šance ve společnosti závisejí na e-kvalitě, kvalitě systémů a služeb, s přihlédnutím k potřebám všech uživatelů, včetně zdravotně postižených uživatelů. eInclusion se tak stalo hlavní hybnou silou pro otevřenou informační společnost. Součástí tohoto procesu je výzkum a vývoj v oblasti informačních a komunikačních technologií, elektroniky a automatizace, při kterém vznikají ve spolupráci inženýrů s lékaři i zdravotně postiženými různé nástroje, pomůcky, zařízení a počítačové programy, jejichž účelem je pomoc a usnadnění každodenních činností zdravotně postiženým.
Asistivní technologie zejména v poslední době významným způsobem zvyšují schopnost lidí s postižením participovat na různých oblastech života. Jednou z důležitých otázek je integrace lidí s různým postižením na trhu práce. Pracovat totiž pro každého znamená větší právo svobodného rozhodování i pocitu naplnění. Zároveň však trh práce může profitovat z různorodých znalostí a dovedností, jaké lidé s postižením nabízejí. Často jsou asistivní technologie vnímány jako příliš drahé a těžko dostupné, existují různé předsudky proti jejich užitečnosti, svou roli sehrává i nedostatek informací o technické proveditelnosti či zdrojích financování podpůrných zařízení. Ale jde tu o mnohem víc. Implementace asistivních technologií je jen jedním kamínkem na složité mozaice zvané „integrace na trhu práce“. Úspěšná integrace má technickou, politickou, právní, sociálně-ekonomickou a psychologickou dimenzi. (Totéž platí o podpoře „aktivního stáří“.)
Asistivní technologie reprezentují v současnosti široké spektrum různých pomůcek, přístrojů, technologií, softwarových nástrojů, jejichž cílem je podpořit či nahradit funkci některých orgánů či soustav lidského těla. Najdeme zde jednoduché pomůcky, jako jsou např. invalidní vozíky, elektronické lupy, až po velmi složitá zařízení, jako např. implantabilní kochleární neuroprotézy a inteligentní domácnosti. V současné době se technologická revoluce posouvá čím dál tím blíže do našeho okolí. Domy, prostředí a věci denní potřeby jsou stále inteligentnější. Asistivní domy a prostředí jsou kategorie inteligentních domů a prostředí, které reprezentují přístup k řešení otázky nezávislého bydlení. Všechny důležité přístroje a zařízení jsou navzájem propojené a prostřednictvím dostupného uživatelského rozhraní je možné použít integrované ovládání. Tato prostředí umožňují kompenzovat některá postižení obyvatele bytu a tak posílit jeho nezávislost. Zjednoduší každodenní činnosti a zmenší závislost na jiných osobách.
Vedle inteligentních domů se zájem soustředí také na oblast označovanou jako e-zdravotní péče (e-healthcare). Je to nový model zdravotní péče, který využívá Internetu a informačních technologií, a může přinést zlepšení kvality života, zejména pro starší populaci.
Hlavním problémem, který předkládaný studijní program má za cíl řešit, je nedostačující vzdělávání a výzkum v oblasti asistivních technologií a dosud chybějící příprava studentů na budoucí výzvy v rámci Průmyslu 4.0 a jeho dopadů na další sféry života společnosti. V nabídce českých vysokých škol dosud chybí doktorský studijní program (viz přehled na https://aspvs.isacc.msmt.cz/ ), který by reagoval na aktuální potřeby a společenskou poptávku. Jedná se pouze o obecnější program/obory jako Biomedicínská a klinická technika/Biomedicínská informatika na ČVUT, Biomedicínské technologie a bioinformatika, Biomedicínská elektronika a biokybernetika na VUT a Biomedicínská informatika a Biomechanika na UK. Ani jeden z těchto doktorských stud. programů či oborů nepokrývá oblast asistivních technologií. Studijní programy/obory zaměřené na biomedicínské inženýrství kladou důraz na výzkum a vývoj přístrojů a metod zejména pro klinickou lékařskou praxi. Navíc doktorský studijní program Biomedicínská a klinická technika na ČVUT FBMI je akreditován v oblasti vzdělávání 36 – Zdravotnické obory. Navrhovaný program Asistivní technologie je daleko více interdisciplinární, což vyjadřuje i podíl oblasti vzdělávání Kybernetika, která je sama o sobě systémovou vědou. Právě tohoto specifika chceme využít při výchově nových odborníků pro oblast asistivních technologií. Kybernetická témata jsou hlavní součástí navrhovaných předmětů.
V ČR je obecně stoupající věk odchodu do důchodu (viz statistická ročenka na https://www.czso.cz/csu/czso/statisticka-rocenka-ceske-republiky-2015 ) a je to dáno jednak úrovní zdravotnictví, existencí a použitím nových technologií ve prospěch handicapovaných, resp. osob se zdravotním postižením, změnou životního stylu, ale také ubývajícími povoláními, která jsou fyzicky značně náročná. Snahou je, aby odborníci v asistivních technologiích, noví absolventi uvedeného doktorského studijního programu, byli dostupní, a co možná nejdříve přišli do styku s handicapovanými, resp. osobami se zdravotním postižením, a mohli řešit i jejich specifické požadavky s cílem co možná nejdříve zajistit plnohodnotnou integraci takových osob do každodenního života. To je v souladu s tím, co uvádí od str. 9 dále v rámci svého strategického dokumentu Strategie ČR do roku 2030 vláda ČR. Strategickou důležitost této oblasti podporuje i vytvoření pracovní skupiny Transforming the Future of Ageing, která byla ustavena pod hlavičkou SAPEA (Science Advice for Policy by European Academies) při Evropské komisi.